Kradzież lub zgubienie karty płatniczej często wiąże się z wieloma nieprzyjemnymi konsekwencjami. Oprócz stosowania na co dzień podstawowych zasad bezpieczeństwa warto rozważyć wykupienie polisy ubezpieczeniowej powiązanej z naszym kontem bankowym. Ubezpieczenie karty płatniczej oferuje zaledwie kilka polskich banków (przykładowo ING Bank Śląski, eurobank, Santander Bank Polska, Bank Millenium). Zabezpieczy ono nasze pieniądze w przypadku kradzieży karty, jej nieuprawnionego użycia czy skopiowania. Sprawdź, jak działa takie ubezpieczenie.
Jak wykupić polisę i w jakim zakresie chroni nas ubezpieczenie karty płatniczej czy kredytowej ?
W zależności od banku, w którym mamy konto, polisę możemy wykupić osobiście w oddziale banku, telefonicznie przez infolinię bankową lub za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Pamiętajmy, że nie jest to narzędzie, które działa od razu, gdy aktywujemy usługę. Zwróćmy uwagę na zawarty w umowie okres odpowiedzialności ubezpieczyciela. Najczęściej kwestia ta wygląda tak, że jeśli złożymy wniosek ubezpieczenia do 4 dnia miesiąca, to ochrona karty zacznie obowiązywać od następnego miesiąca kalendarzowego. Z kolei, jeżeli aktywujemy usługę w dniach od piątego do końca miesiąca, to założenia ubezpieczenia zaczną obowiązywać dopiero w pierwszym dniu drugiego miesiąca kalendarzowego, który następuje po miesiącu złożenia wniosku.
Standardowo, gdy ktoś ukradnie nam kartę lub zostanie ona użyta przez osobę nieuprawnioną, dostaniemy zwrot straconych pieniędzy do kwoty 50 euro. Uzyskanie większej sumy jest uzależnione od banku, od rodzaju posiadanego ubezpieczenia oraz okoliczności, w jakich doszło do utraty pieniędzy. W większości przypadków możemy liczyć na zwrot od tysiąca do 2 tysięcy złotych. Ochrona ubezpieczenia karty obejmuje także takie sytuacje jak kradzież gotówki podczas dokonywania wypłaty z bankomatu lub zmuszenie przez przestępcę do wypłaty środków.
Niektóre opcje ubezpieczenia oferują też zwrot tak zwanych kosztów dodatkowych wynikających z kradzieży, czyli przykładowo wydatków poniesionych w wyniku konieczności wyrobienia nowych dokumentów lub zakupu nowego portfela.
Jak zgłosić szkodę?
Przy podpisywaniu umowy ubezpieczenia karty, dokładnie przeczytajmy ogólne warunki ubezpieczenia. Są tam zawarte bardzo ważne informacje na temat procedury zgłaszania szkody. To szalenie istotne, ponieważ uzyskanie odszkodowania, zależy od tego, czy dopełniliśmy wszystkich wymaganych formalności.
Przyjrzyjmy się 4 podstawowym krokom, które trzeba podjąć po stwierdzeniu kradzieży naszej karty płatniczej czy kredytowej lub zaistnieniu innego przestępstwa z nią związanego.
Krok 1. Natychmiastowe zawiadomienie banku o szkodzie.
Powinniśmy jak najszybciej zgłosić sprawę na infolinii lub bezpośrednio w placówce bankowej. Konieczne jest również niezwłoczne zablokowanie karty, co możemy uczynić także zdalnie (bankowość elektroniczna lub aplikacja mobilna banku).
Krok 2. Zgłoszenie przestępstwa na policję.
Nie zwlekajmy z tym. Udajmy się na komisariat jak najszybciej i to bez względu na to, czy jest weekend, święto czy późny wieczór. Warto dokładnie przeczytać warunki ubezpieczenia zawarte w umowie, ponieważ często jest tam dokładnie określony czas, jaki mamy na zgłoszenie przestępstwa. Koniecznie zadbajmy o to, by mieć dokument potwierdzający takie zgłoszenie. Powinien on zawierać dokładny opis zdarzenia oraz kwotę, jaką straciliśmy w wyniku jego zaistnienia.
Krok 3. Kontakt z ubezpieczycielem.
Tutaj także z reguły obowiązują konkretne terminy, których należy się trzymać, dlatego warto zapoznać się z warunkami ubezpieczenia. Należy jak najszybciej telefonicznie powiadomić ubezpieczyciela o całym zajściu. Numer, pod który zgłasza się takie sprawy, znajdziemy na polisie ubezpieczeniowej oraz na stronie internetowej naszego banku.
Krok 4. Skompletowanie i złożenie wymaganych dokumentów.
Należy przedstawić ubezpieczycielowi:
– dokładny opis zdarzenia,
– zaświadczenie o zgłoszeniu sprawy na policję,
-potwierdzony przez bank wyciąg z konta, na którym widnieją nieuprawnione transakcje (z uwzględnieniem kwoty, daty i godziny ich dokonania),
-uzyskane w banku zaświadczenie o tym, kiedy nastąpiło zgłoszenie sprawy i zablokowanie karty płatniczej (data i godzina),
-jeżeli skradziono nam gotówkę wypłaconą z bankomatu, załączamy dowód wypłaty w postaci wydruku bankomatowego.
Pamiętajmy o skrupulatnym dopełnieniu wszystkich formalności, ponieważ przekroczenie terminów lub niekompletny wniosek, może nam bardzo utrudnić lub nawet uniemożliwić uzyskanie odszkodowania. Banki oferują swoim klientom różne warianty ubezpieczenia kart płatniczych. Składki w zależności od wybranej oferty i banku, w którym mamy konto, wahają się pomiędzy 2 a 12 złotych miesięcznie. Warto przeanalizować wszystkie dostępne opcje i wybrać tę, która koresponduje z naszymi indywidualnymi potrzebami. Takie ubezpieczenie jest korzystne dla każdego użytkownika karty. Jest ono szczególnie polecane osobom starszym, które łatwiej padają ofiarą przestępców, a skutki utraty nawet niewielkiej sumy, są dla nich często o wiele bardziej dotkliwe, niż dla osób pracujących.